"The good thing about science is that it’s true, whether you believe in it or not"
Neil deGrasse Tyson, Amerikaanse astrofysicus 1958 -
Alle theorieën kennen ergens hun oorsprong, sommige werden uitgeschreven op een papieren onderzetter op restaurant, anderen kregen vorm tijdens het sporten of nadat er een appel op je hoofd viel toen je onder een boom zat.
Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel, dit geldt ook voor een theorie. Het is belangrijk om met een gefundeerde en onderbouwde theorie voor de dag te komen indien er verder gebouwd wil worden op deze theorie.
De theorie achter Cogilearning is niet gebaseerd op luchtkastelen. Boek na boek, onderzoek na onderzoek is de revue gepasseerd en telkens weer werden de belangrijkste EN zinvolle elementen geselecteerd om zo tot onderbouwde theorie te komen.
Door de jaren heen, door trial and error zijn de puzzelstukjes van Cogilearing op hun plaats aan het vallen. Cogilearning mag echter niet als een afgewerkt concept worden bekeken, maar eerder als een dynamisch systeem. Vergelijk het met een Rubix Cube, alle puzzelstukjes staan in verbinding met elkaar en worden zo gepositioneerd tegenover elkaar dat ze één logisch en sterk geheel vormen. De zes pijlers binnen Cogilearning vormen een samenhangend en onderbouwd geheel, maar telkens worden er extra elementen in de vergelijking gegooid als er nieuwe onderzoeken aan het licht komen waardoor een herpositionering tussen de verschillende elementen nodig is. De Rubix Cube van Cogilearning krijgt extra puzzelstukjes en wordt groter, maar om opnieuw één logisch en sterk geheel te vormen moeten ze een nieuwe plaats krijgen.
Onderstaand hexagoon omvat de vijf belangrijkste pijlers binnen Cogilearning. Iedere pijler omvat verschillende strategieën, theorieën, verklaringen, … die onttrokken zijn uit verschillende boeken en onderzoeken. De hexagoon is de Rubix Cube van Cogilearning geworden, van zodra er nieuwe elementen boven water komen worden deze toegevoegd aan het hexagoon onder de juiste pijler, om zo het geheel en zijn fundament te verstevigen. Onderzoeken die nu bewezen werden, kunnen in de toekomst door een tegenonderzoek als niet significant of achterhaald worden aangetoond. Dergelijke elementen worden vervolgens uit de hexagoon gehaald of aangepast opdat de samenhang en onderbouwing gehanteerd blijft. Net zoals het brein, is Cogilearning een dynamisch systeem.
"The dynamic interplay of neural activity within and in between systems is the very essence of brain function."
Richard Restak, Amerikaanse neuroloog en neuropsychiator 1942 -
Onderaan de pagina staan alle boeken en onderzoeken die hebben bijgedragen tot de vijf pijlers van Cogilearning. Hier kan je uitgebreide informatie vinden over ieder boek en onderzoek en hoe dat boek of onderzoek heeft bijgedragen tot de tot standkoming van Cogilearning.
Gerjanne Dirksen
Erik Scherder
Sir Ken Robinson
John Ratey
Dick Swaab
Benedict Carey
Wendy Peerlings
Jurjen Van Der Helden en Harold Bekkering
Helga Baureis en Claudia Wagenmann
Daniel J. Siegel en Tina P. Bryson
12 strategieën om ontwikkeling van het kind te stimuleren
Isabel Tallir
Jelle Jolles
W. Brands-Zandvliet
Education isn't something you can finish